Mariestads biodlarförening arbetar för att främja medlemmarnas intresse, binas hälsa och välbefinnande samt utveckla biprodukter. Föreningen samlar biodlare i nordöstra Skaraborg, men alla är välkomna oavsett geografisk tillhörighet. Föreningen bistår med rådgivning och information och driver utbildningar samt kurser. Naturlig samlingsplats är vår nybyggda och ständigt växande instruktionsbigård i Mariestad.

Föreningen håller till på Västeräng, ett naturskönt område vid Tidans strand med ett pittoreskt kolonistugeområde som granne. I fyra hus som medlemmarna själva har byggt pågår en livlig verksamhet under sommarhalvåret. Vi ser om föreningens bin och utbyter erfarenheter.

På vintern ägnar vi oss åt utbildning/ fortbildning, ställer samman kommande års program samt ser över våra redskap och snickrar eventuellt nya kupor.

Vi tröskar även bibröd, såväl föreningens eget som medlemmars.
Även andra biodlare och föreningar är välkomna till oss för att tröska.

Välj ändamål

• Välj ändamål